‘Hou je aan de snelheidslimiet!’
Zwaanshoek, 10 mei – De eerste snelheidscontrole in het kader van de campagne ‘Hou je aan de snelheidslimiet!’ is op donderdag 10 mei 2012 tussen 19.00 en 22.00 uur op de Hillegommerdijk tussen Beinsdorp en Zwaanshoek in Haarlemmermeer.
De organiserende partijen zijn Politie Kennemerland, Veilig Verkeer Nederland en gemeente Haarlemmermeer.
De snelheidscontrole wordt uitgevoerd met een lasergun. Alle bestuurders worden aan de kant gezet. Zij die niet te hard rijden krijgen als beloning voor hun goede verkeersgedrag een winkelwagenmuntje van VVN.
Bestuurders die een klein beetje te hard rijden (tot 8 km/uur) krijgen een waarschuwing in de vorm van een alternatieve bekeuring en uitleg van een VVN-functionaris over de gevolgen van hard rijden.
Bestuurders die de snelheidsregels nadrukkelijk aan hun laars lappen worden bekeurd. De controle tussen Beinsdorp en Zwaanhoek is de eerste uit een serie. Ook de volgende keren wordt gecontroleerd op wegen waar veel klachten over de snelheid van het verkeer binnen komen.
Resultaat:
In totaal passeerden zo’n 300 weggebruikers de controlelocatie en werden 31 bekeuringen geconstateerd. Bestuurders die een kleine snelheidsoverschrijding hadden, kregen een waarschuwing mee in de vorm van een alternatieve bekeuring. Extreme hardrijders kwamen niet zo goed weg: zij werden bekeurd. De extreme snelheidsovertreders (vanaf 30 km/uur te hard en meer) kregen proces-verbaal. Dit wordt doorgezonden naar het Openbaar Ministerie.
De organisatoren beogen met hun campagne hernieuwde aandacht voor de gevaren van rijden met te hoge snelheid. Hoge snelheid maakt de kans op een slechte afloop bij een ongeluk stukken groter. Zeker als er kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals kinderen, ouderen en fietsers bij betrokken zijn. Zij zijn niet beschermd door airbags en gordels. Zij zijn ook degenen die het grootste gevaar lopen ernstig gewond te raken. Of nog erger…
Snelheid bepaalt de lengte van remweg
Een fitte bestuurder heeft bij normale weersomstandigheden minstens één seconde nodig voordat hij het rempedaal indrukt. Die reactieseconde is cruciaal. Want hoe hoger de snelheid, des te meer meters in die tijd worden afgelegd. Zo is de remweg bij 30 km/u al meer dan 13 meter. Bij 50 is de remweg al bijna 28 meter.
Opmerkelijke feiten
- Bij ongeveer één op de drie dodelijke verkeersongelukken speelt te hoge snelheid een doorslaggevende rol.
- Als iedereen zich aan de snelheidslimiet houdt, hebben we in Nederland 25 tot 30% minder letselslachtoffers.
- Snelheidsovertredingen tot 10 à 15 km boven de limieten van 30 en 50 km per uur kosten binnen de bebouwde kom jaarlijks circa tien voetgangers en fietsers het leven. Zo’n 200 mensen worden zwaargewond in het ziekenhuis opgenomen.
- Bij regenachtig weer is de remweg nóg een stuk langer.
- Een botsing met 50 km per uur staat gelijk aan een val van drie verdiepingen van een flatgebouw (10 meter).
Fotografie: Eric van Lieshout