Hierdoor werd het treinverkeer uit veiligheidsoverwegingen stilgelegd en raakten veel reizigers van en naar Schiphol gedupeerd. Nadat de brandweer de tunnel heeft geïnspecteerd, bleek het in alle gevallen gelukkig loos alarm.
Maandagnacht heeft ProRail samen met de aannemer de tunnel opnieuw grondig geïnspecteerd. Inspecteurs hebben met warmtemeters de kilometerslange tunnel uitgekamd. Er is daarbij niets aangetroffen wat de meldingen kan verklaren. Bij deze inspecties is ook onderzocht of opwervelend stof door luchtverplaatsing van treinen veroorzaakt werd. Dit lijkt niet het geval. Om het zekere voor het onzekere te nemen heeft alsnog vannacht preventief een schoonmaakmachine de tunnel schoongemaakt.
Na de derde melding dinsdagmorgen vroeg wil ProRail samen met NS en de brandweer verder onderzoeken waardoor het loos alarm wordt veroorzaakt. De meldingen van de machinisten worden uiteraard vanuit veiligheidsoverwegingen zeer serieus genomen. Zo worden de camerabeelden opgevraagd van station Schiphol in de hoop dat daar nog iets op is te zien en wordt gekeken of de treinstellen die er hebben gereden mankementen konden hebben, die bijvoorbeeld pas later die dag aan het licht zijn gekomen. Daarnaast wordt vandaag nog een keer de hele tunnel nagelopen. Deze aanvullende inspecties worden gedaan om hinder voor reizigers te voorkomen en de veiligheid te garanderen.