Hoofddorp: Waddenweg voorlopig niet op N201 aangesloten

bord hoofddorpHoofddorp, 3 december: De Waddenweg krijgt op korte termijn geen rechtstreekse aansluiting op de Kruisweg/N201. Toch is voor een belangrijk deel recht gedaan aan de bedoelingen van de indieners van het amendement waarin het college de opdracht kreeg de mogelijkheden van zo’n aansluiting te onderzoeken.

,,De problemen die de raad eind 2009 aankaartte, zijn inmiddels voor een belangrijk deel opgelost. Daarmee is het amendement echter niet van tafel’’, benadrukt wethouder Cees Loggen (Ruimtelijke Ordening, Mobiliteit en Luchthavenzaken) namens het college. ,,Wij willen de mogelijkheid voor een rechtstreekse aansluiting open houden voor de langere termijn en hieromtrent geen onomkeerbare besluiten nemen. Ook gaan we na of er een dringende aanleiding bestaat en of er mogelijkheden zijn om op wijkniveau de huidige situatie te verbeteren.’’

Leenderbos en bussluis

Het was de indieners van de motie destijds te doen om een vermindering van de verkeersintensiteit op het Leenderbos en een betere doorstroming op de kruising met de N201. Ook wilden zij de bussluis van de Waddenweg/Deltaweg opheffen. Daardoor zou het autoverkeer tussen Floriande noord en zuid niet meer hoeven om te rijden. De indieners van het amendement realiseerden zich dat zonder bussluis nog meer verkeer in de spits via het Leenderbos de N201 op zou willen. De weg zou dit extra verkeer niet aankunnen. Een extra aansluiting op de N201 (ter hoogte van Floriande) zou voor ontlasting moeten zorgen.

In een brief aan de raad, meldt het college dat het de afgelopen vier jaar samen met de provincie Noord-Holland naar een oplossing heeft gezocht. In de tussentijd zijn er maatregelen getroffen die voor een belangrijk deel de wensen in het amendement in vervulling laten gaan. Het college noemt:

  1. Na een proef is het besluit genomen om de bussluis buiten de ochtend- en avondspits open te stellen. De uitwisseling van het verkeer tussen Floriande noord en zuid is hierdoor het grootste deel van de dag mogelijk. In de spitsuren, als de bussluis is gesloten, blijft de gevreesde forse verkeerstoename van verkeer op het Leenderbos richting N201 uit.
  2. De doorstroming van het verkeer vanuit Overbos / Floriande op de kruising van het Leenderbos met de Kruisweg (N201) is bevorderd sinds de provincie de VRI beter heeft afgesteld.
  3. Door de reconstructie van het Leenderbos wordt daar minder hard gereden. Voor het grootste deel is “stil asfalt” aangebracht. De maatregelen zorgen voor minder geluidsoverlast: een reductie van 3 à 4 dB.
  4. In december 2013 komt de alternatieve route naar de A4 via Nieuwe Bennebroekerweg/Bennebroekerweg ter beschikking als de zuidelijke aansluiting van Hoofddorp opengesteld wordt.

Bij het onderzoek met de provincie zijn als mogelijke oplossingen een rechtstreekse Waddenweg-aansluiting en een aansluiting voor het ziekenhuis langs naar Spaarnepoort de revue gepasseerd alsmede een gelijkvloerse of ongelijkvloerse kruising met de Zuidtangent.

Gebleken is echter dat een extra aansluiting op de Waddenweg de doorstroming op de provinciale wegen – en met name op de N201 – verslechtert. Daarom is ook gekeken of – ter compensatie – het opheffen van andere aansluitingen soelaas biedt. Twee aansluitingen kwamen hiervoor in aanmerking: de IJweg en het Spaarneziekenhuis. De eerst genoemde zou verdwijnen, de laatst genoemde zou worden samengevoegd met de nieuwe aansluiting van de Waddenweg.

Maar de aansluiting IJweg levert sowieso weinig vertraging op de N201 en dus weegt het opheffen van het kruispunt IJweg-N201 niet op tegen de Waddenweg-aansluiting.

Voor het samenvoegen van de aansluiting Spaarneziekenhuis met de nieuwe aansluiting Waddenweg geldt dat dit weliswaar een effectieve manier is om de vertraging op de N201 terug te dringen maar op de N205 in de avondspits lange wachtrijen voor de V(erkeers)(Regel)I(installatie) veroorzaakt.

Geluidswerende gevel

Daar komt nog bij dat een aansluiting van de Waddenweg op de N201 problemen veroorzaakt op de Waddenweg zelf. Nu is deze richting de N201 een doodlopende weg waar alleen bestemmingsverkeer komt. Bij een aansluiting op de N201 wordt de Waddenweg een doorgaande weg. Op het gedeelte bij het ziekenhuis komt veel meer verkeer te rijden met een sterke toename van de geluidsbelasting en een verslechtering van de luchtkwaliteit als gevolg. Laatstgenoemde blijft nog net binnen de norm, maar voor het geluid moeten op grond van de Wet Geluidhinder ingrijpende maatregelen getroffen worden om de toename teniet te doen. Voor de flats, die vlak langs de Waddenweg zijn gebouwd, betekent dat deze moeten worden voorzien van een geluidwerende gevel. Dit vraagt om medewerking van de bewoners/eigenaren van de flats. De verwachting is dat dit een ingewikkeld, langdurig en kostbaar proces zal worden.

,,Samengevat betekent dit dat we voorlopig met een gerust hart kunnen afzien van de wens om de Waddenweg aan te sluiten op de N201, totdat er zicht is op een structurele vermindering van verkeer op de N201. Dit houdt in dat er op zijn minst zeven jaar niets zal gebeuren. Wel willen we de mogelijkheid voor een rechtstreekse aansluiting open houden voor de langere termijn en geen ontwikkelingen toestaan die dat onmogelijk maken’’, aldus de wethouder.

 

Misschien vindt u dit ook interessant?