De vrachtwagen passeerde het kruispunt al door het rode licht, terwijl de automobiliste niet door had dat het licht al op rood stond, reed zij achter de vrachtwagen aan. Het verkeer vanaf de A9 had ondertussen al groen licht en een aanrijding was het gevolg. Een van de bestuurders is na de eerste medische zorg van het ambulancepersoneel voor verdere zorg naar het ziekenhuis overbracht. Beide voertuigen zijn door de bergingsdienst afgevoerd.
Fotografie: Eric van Lieshout
07:00: Ongeval letsel SCHIPHOLWEG – N232 BADHOEVEDORP http://t.co/dpHmgpGKri #P2000 #AlarmeringDroid
— 112ML (@112ML) January 17, 2014
Je bent behoorlijk onnozel als je achter een vrachtwagen gaat linkeballen terwijl je onder een stoplicht doorrijdt. De kans is dan groot dat eens tegen de lamp loopt.
Natuurlijk ben je als automobilist hoe dan ook verplicht te stoppen bij rood, en is het je plicht je er van te overtuigen dat als je doorrijdt dat je toch echt wel groen hebt.
Alleen wordt je dat wel erg moeizaam gemaakt als er een vrachtwagen voor je zit. Die dingen ontnemen je alle zicht op de verkeerslichten tot je er praktisch onder bent. Neem je meer afstand, dan zie je het licht iets eerder, maar denkt de verkeerslichtinstallatie weer dat er geen verkeersaanbod meer is omdat de lus even vrij van verkeer is, en gaat het licht geheid te snel op rood.
Vrachtverkeer zorgt dus niet alleen op snelwegen voor vervelende situaties en veel vertraging, maar ook hier.
Een oplossing is dat de wegbeheerder de lichten herhaalt op 2 meter hoogte aan de paal naast de weg. Daar heb je vaak veel eerder zicht op, en ook als je vooraan bij de lichten staat hoef je net met je kin op het stuur een nekkramp op te lopen om de lichten hoog boven de voorruit te kunnen zien. Vroeger zaten zulke minilichtjes op 1,50 meter hoogte aan de paal. Heel jammer dat dit niet meer gebeurt.