Hoofddorp: Snelheidscontrole Rijnlanderweg

Lasergun (1)Hoofddorp, 21 mei – Op woensdagmorgen hield de politie een snelheidscontrole op de Rijnlanderweg in Hoofddorp. Tussen 08.15 en 10.00 uur passeerden 162 voertuigen de controleplaats.

Hier mag niet sneller worden gereden dan 50 km per uur. In totaal reden 45 bestuurders te snel. Overtredingspercentage: 28%. Hoogst gemeten snelheid: 77 km per uur.

Rij niet te hard
Snelheid kan het verschil uitmaken tussen leven en dood. Voor automobilisten is de kans op overlijden bij een aanrijding met een snelheid van 80 km/uur bijvoorbeeld al twintig keer groter dan bij een snelheid van 30 km/u.

Nog treuriger zijn de cijfers over fietsers en voetgangers. Bij aanrijdingen met een snelheid van slechts 35 km/u komt 5% van de fietsers of voetgangers om het leven. Bij 48 km/u is het aandeel met dodelijke afloop al opgelopen tot 45% en bij 64 km/u overleeft nog maar 15% de klap.

6 gedachten over “Hoofddorp: Snelheidscontrole Rijnlanderweg”

  1. @ aadjo

    Nogmaals meneer de moraal ridder: ik praat niet goed dat men te hard rijdt en als je te hard rijdt en je krijgt een bekeuring dan is dat eigen schuld dikke bult.

    MAAR het is toch geen zonde om aan te geven dat men wel erg veel verdekt aan het controleren is, wat NIETS meer met veiligheid te maken heeft wanneer men pas weken later ermee geconfronteerd wordt d.m.v. een brief uit Leeuwarden. Dit terwijl het handheld ”bellen” en andere associale gedragingen meer feit dan uitzondering zijn en de pakkans zeer klein is.

    Voorbeeld, elke dag dat ik vanuit de omgeving Heemstede naar Schiphol rijdt kan ik niet op 1 hand bij houden hoeveel mensen een telefoon in de hand houden. Die mensen kijken steevast naar beneden en niet naar voren. Bij dat gedrag komen ook andere zaken kijken zoals geen richting aangeven en afsnijden. Jij maakt mij niet wijs dat, dat veiliger is dan 10 km te hard rijden op de N201…

  2. @MOI, feit blijft, wanneer je niet te hard rijdt, krijg je geen bekeuring. Zichtbare of onzichtbare controles. Je kent de sticker misschien wel, die soms op een auto geplakt zit: “Ik rijd altijd veilig (wanneer ik politie zie)”. Daar zijn de onzichtbare controles nu zo goed voor. Natuurlijk zijn er zat andere zaken te doen, echter 1 van de werkzaamheden van de politie is ook snelheidscontroles. Makkelijk geld verdienen zeg je? Rijd gewoon niet te hard, heb je geen klagen.

  3. @aadjo,

    Ik begrijp de reacties van Tardus en Rob wel, want de echte gevaren op de weg rijden niet altijd veel te hard. Dat zijn de mensen die nooit richting aangeven, afsnijden, niet weten hoe te ritsen, van baan wisselen zonder rekening te houden met ander verkeer, bumperkleven en natuurlijk met de telefoon in de hand rijden (wat al lang niet meer gaat om bellen maar steeds meer om social media wat nog gevaarlijker is omdat je steeds naar je scherm kijkt).
    Wat dat betreft liggen de prioriteiten bij de politie/politiek verkeerd, echter in de berm staan laseren en 45 bekeuringen in nog geen 2 uur tijd uitschrijven. Of nog erger: verdekt in de berm gaan staan en in een paar uur honderden hardrijders fotograferen en een briefje sturen is natuurlijk veel goedkoper dan agenten de straat op sturen en gericht op bovenstaande overtredingen te laten letten.

    Niet dat ik het goed praat dat men te hard rijdt, zeker niet. En het is ook terecht dat men controles houdt en bekeuringen daarvoor uitdeeld. Maar de politie mag van mij wel meer gaat letten op ander gevaarlijk verkeersgedrag.

    Het is algemeen bekend dat hoe veel regels je ook maakt en hoe duur je de bekeuringen ook maakt, zolang je niet de mankracht hebt om deze regels te handhaven zal men langzaam maar zeker meer en meer lak krijgen aan die regels. Simpelweg omdat de kans klein is dat je gepakt wordt, zie alle mensen die met de telefoon in de hand rondrijden en/of geen richting aangeven (wat ook moeilijk gaat als je een telefoon in de hand hebt).

  4. @Rob en @Tardus, wat een aparte reacties. Meestal vinden mensen het goed dat er controles zijn, maar deze reacties wijken eigenlijk af. Zal ik dan een opmerking maken over dat de “Rijnlandereg” niet bestaat, dus de bekeuringen toch niet geldig zijn. Of wijk ik nu helemaal af van het onderwerp?

  5. Blijkbaar zijn de borden die de bebouwde kom aangeven, plots verplaatst. Klopt dit wel? Is dat keurig aangevraagd? De grens van de bebouwde kom lag bij Beukenhorst…

  6. Leuke statistieken, en goed dat men er wat aan wil doen. maar de echte gevaren op de weg blijven maar rondrijden, zoals vrachtwagens die keren op kruisingen en daarbij hele personenwagens over het hoofd zien, slechts ietsje verderop dan deze controle.

Reacties zijn gesloten.