Exact een week geleden ging het ook al voor de zoveelste keer mis en werd er een fietsster aangereden, zij is toen wel overgebracht naar het ziekenhuis.
Met grote regelmaat gaat het hier fout, de fietser hebben hier voorrang, maar dat heeft niet iedere automobilist door.
Misschien wordt het toch eens tijd voor verkeerslichten, lees op de blog van Leander de reactie van de gemeente over onder andere dit kruispunt.
Fotografie: Eric van Lieshout
28-08 12:59: Ongeval Letsel IJweg Hoofddorp http://t.co/zVoKxQ4GNQ #P2000 #AlarmeringDroid
— 112ML (@112ML) August 28, 2015
Een kleine toevoeging:
De vergelijking met de Fanny Blankers-Koenlaan gaat trouwens ook niet echt op. De situaties zijn zeer verschillend. De IJweg is een doorgaande, veelal voorrangs-, weg met sporadisch bebouwing rechtstreeks aan de weg.
De Fanny Blankers-Koenlaan is een doorgaande weg in een nieuwbouwwijk met fietspaden, woningen, winkels en parkeerplaatsen rechstreeks aan de weg. Men verwacht in zo’n situatie een oversteekplaats voor fietsers en voetgangers simpelweg vanwege het winkelcentrum en de gehele inrichting van de weg.
Dat een verkeerslicht op zo’n locatie werkt zegt niets over de toegevoegde waarde op een weg als de IJweg.
Het blog komt op mij zeer pro-fietsers en anti-automobilist over, alsof de automobilisten met opzet de fietsers aanrijden. Daarbij wordt de, in mijn ogen, ware reden van het hoge aantal aanrijdingen niet genoemd, namelijk de zeer onlogische verkeerssituatie.
Persoonlijk denk ik dat een verkeerslicht niet of nauwelijks zal helpen. Natuurlijk is het strafbaar om door rood te rijden echter men rijdt die fietsers niet met opzet/voor de lol aan. Als men knipperende waarschuwingslampen niet ziet waarom zou een verkeerslicht dan wel opvallen.
Het probleem is meer dat dit een zeer onlogische situatie is waar een fiets-/voetpad kruist met een doorgaande weg. Gewenning of nieuw, men verwacht op zo’n weg simpelweg niet dat een kruisend fietspad voorrang heeft.
Natuurlijk zitten de automobilisten fout, echter de hoeveelheid aanrijdingen (en een veelvoud bijna-aanrijdingen) geeft aan dat de situatie ter plaatse niet klopt/afwijkt van gangbare verkeerssituaties.
Mijn persoonlijke mening is dat er maar twee oplossingen zijn om het aantal aanrijdingen op dit punt te verminderen.
1: maak van de IJweg weer een voorrangsweg (dit zal echter menig fietser niet tegenhouden en wellicht als neven effect kunnen hebben dat het autoverkeer harder gaat rijden).
Blijft over oplossing 2: maak de IJweg terplaatse fysiek smaller door aan beide kanten van de kruising barrières te plaatsen, al dan niet in combinatie met een (gehate) drempel, Dit dwingt automobilisten om af te remmen en creëert in het algemeen een betere bewustwording van de situatie. Hiermee voorkom je ook de hoge kosten van een verkeerslichten installatie.
Groeten, een fietser en automobilist.