Schiphol, 9 november 2017 – De veiligheid van passagiers en medewerkers is voor Schiphol van groot belang. Voor een optimale brandveiligheid heeft Amsterdam Airport Schiphol haar eigen brandweerkorps.
De brandweer beschikt over grote brandweervoertuigen, de zogeheten crashtenders. Om ook in de toekomst een veilige luchthaven te blijven garanderen, heeft Schiphol dertien nieuwe crashtenders besteld. De eerste wordt eind 2018 verwacht. Daarmee vervangen we de huidige voertuigen die na een periode van vijftien jaar aan het einde van hun levensduur zijn.
Brandveiligheid op de luchthaven
Crashtenders worden met name bij luchthavens ingezet voor de bestrijding van vliegtuigincidenten. Het bestrijden van een vliegtuigbrand is specialistisch werk. De brandweer moet snel ter plaatse zijn met het juiste materieel. De krachtige motor van crashtenders zorgt ervoor dat dit zware voertuig binnen zeer korte tijd op de plaats van een incident kan zijn. De voertuigen kunnen rijden en blussen tegelijk, waarbij grote hoeveelheden blusmiddel in korte tijd ingezet wordt: 13.000 liter water, 1600 liter schuim en ruim 250 kg kilo poeder. Met deze aanwezige bluscapaciteit voldoet Schiphol aan de zwaarste eisen en mogen de grootste vliegtuigen zoals de Boeing 747 en de Airbus A380 gebruik maken van de luchthaven. De nieuwe voertuigen wegen ruim 48.000 kg, zijn 14 meter lang, en 3,20 m breed. De acceleratie gaat van 0 tot 80 km per uur in 23 seconden. Hiermee behoren ze tot de grootste en snelste brandweervoertuigen van Nederland en zijn ze overal op het landingsterrein binnen drie minuten ter plaatse.
Speciale Schiphol – Crashtenders
De voertuigen hebben een 8×8 aandrijving, zijn speciaal voor Schiphol uitgerust met de modernste blustechnieken en zijn daarnaast zeer snel en hebben een uitstekende terreinvaardigheid. Het brandweerpersoneel kan een brand vanuit het voertuig bestrijden en bijvoorbeeld een landingsgestelbrand of een motorbrand daardoor makkelijker en veiliger blussen. Dit vergroot de veiligheid voor het brandweerpersoneel. Ook is het mogelijk om de romp van een vliegtuig te doorboren, daar een waterscherm aan te leggen en hierdoor een overleefbare situatie voor passagiers te creëren, een brand in een cargodek of op een andere mogelijke locatie te blussen.
Schiphol beschikt over een specifiek verzorgingsgebied met veel gras en akkeroppervlakte. Het Nederlandse klimaat en de bodemsamenstelling stellen specifieke eisen aan het rijden met deze onverharde en drassige ondergrond. De nieuwe voertuigen krijgen specifieke brede banden en zijn uitgerust met technische hoogstandjes om de terreinvaardigheid te vergroten. Hierdoor zijn de voertuigen uitermate geschikt voor het bestrijden van vliegtuigongevallen in de omgeving van de landingsbanen. Het rijden op het luchthaventerrein stelt ook eisen aan de hoogte van het voertuig, met drie meter en tachtig centimeter passen de nieuwe voertuigen ook onder de pieren en andere bebouwingen op de luchthaven. Geavanceerde techniek stelt de brandweerlieden in staat om tijdens slechte weersomstandigheden zoals mist, regen of sneeuw op een veilige wijze door het veld te rijden met behulp van een geavanceerde navigatiesysteem en infraroodcamera’s. Alle voertuigen zijn identiek uitgevoerd.
Verder krijgen ook de luchthavens Rotterdam-The Hague en Lelystad Airport nieuwe crashtenders. respectievelijk drie en twee. Deze zijn iets kleiner omdat op deze luchthavens kleinere vliegtuigen landen. De voertuigen hebben een 6×6 aandrijving en zijn uitgevoerd met een watertank van 10.000 liter, 1.200 liter schuim en 250 kg poeder.
Verder zijn de voertuigen nagenoeg gelijk aan de voertuigen van Schiphol. Deze standaardisatie biedt voordelen in het beheer van de voertuigen, in de brandbestrijdingstechnieken en uiteraard in opleiding en training van de brandweerlieden.
De nieuwe voertuigen worden gebouwd bij de gerenommeerde bouwer van Crashtenders Rosenbauer uit Oostenrijk.
Foto’s: Rosenbauer