Amssterdam, 4 januari 2023 – De Oranjesluizen in het IJ bij Amsterdam zijn gesloten vanwege het hoge water in het Marker- en IJsselmeer. De Noorder-, Midden- en Zuidersluis en de Prins Willem Alexandersluis zijn hierdoor naar verwachting komende dagen niet in bedrijf. Het is niet bekend tot wanneer dit precies gaat duren.
De Oranjesluizen maken deel uit van een belangrijke vaarroute van de binnenvaart. Het sluiten van de Oranjesluizen maakt dat een belangrijke vaarroute voor de binnenvaart gesloten is. Omvaren kost uren extra en het is nog onduidelijk wanneer het water genoeg gezakt is om de sluizen weer in gebruik te nemen.
Het schutten van schepen via de Oranjesluizen is sinds woensdagavond 3 januari niet mogelijk, omdat het waterpeil bij het sluizencomplex inmiddels hoger is dan +0,30 NAP. De sluisdeuren kunnen hierdoor niet geopend worden. Op dit moment wordt nog onderzocht of het mogelijk is om schepen tot 95 m toch te kunnen schutten.
Deze stremming van de Oranjesluizen heeft alleen gevolgen voor de scheepvaart, met name de beroepsbinnenvaart. Schippers zijn geïnformeerd via een Bekendmaking aan de Scheepvaart (BAS) en de website Vaarweginformatie . Op donderdag 4 januari lagen om 16.00 uur in totaal 31 binnenvaartschepen te wachten bij de Oranjesluizen.
Omvaarroute via de IJssel
Beroepsschippers die aan de westzijde (Amsterdam) van de sluis liggen kunnen omvaren via het Amsterdam-Rijnkanaal en de Neder-Rijn of de Waal richting Arnhem en dan via de IJssel naar Kampen.
Schippers aan de oostzijde van de sluis (Buiten-IJ) kunnen deze route in tegenovergestelde richting volgen. Deze route is geschikt voor schepen tot 110 m en niet breder dan 11,45 m. Vanwege de hoge waterstand moet er rekening gehouden worden met de beperkte doorvaarhoogte bij de spoorbrug in Deventer. Voor schepen korter dan 85 m is de vaarroute Zaandam-Den Helder-Kornwerderzand via het Noordhollandsch Kanaal een optie.
Jaarlijks passeren er gemiddeld 120.000 schepen de Oranjesluizen.
Fotograaf: VLN Nieuws – Sam de Joode