‘Ik zie een politiehelikopter vliegen, wat is er aan de hand?’

REGIO – De politie krijgt veel vragen van burgers en media over de inzet van helikopters. Vooral als een helikopter boven bewoond gebied vliegt, gaat dat niet onopgemerkt voorbij. Via de algemene telefoonlijn van politie 0900-8844, of via bijvoorbeeld Twitter stellen inwoners regelmatig de vraag: ‘Ik zie een helikopter vliegen, wat is er aan de hand?’

Logisch, want een helikopter wordt niet zomaar ingezet. Toch is er niet altijd iets ernstigs aan de hand of is er reden tot paniek, want een politiehelikopter wordt voor verschillende doeleinden ingezet. Bovendien is niet elke helikopter een politiehelikopter.

De laatste jaren veranderd de inzet van de politiehelikopter enorm. Voorheen waren de meest voorkomende vluchten de zogenaamde milieuvluchten, tegenwoordig zijn het meer incidenten en geplande vluchten.

Plaats delict in beeld

De helikopters worden onder andere ingezet om luchtfoto’s te maken van bijvoorbeeld een plaats delict, de omgeving waar een misdrijf heeft plaatsgevonden. Het Airborne Videosysteem (een ‘bolletje’ dat onder de heli hangt) maakt het zelfs mogelijk om de beelden die de heli maakt, live te bekijken vanaf een station op de grond. Met de beelden brengt de politie de plaats delict in beeld en kijkt ze naar mogelijke vluchtroutes van de daders of naar bijvoorbeeld een achtergelaten vluchtauto. De piloten mogen voor het vervullen van hun politietaak afwijken van de wettelijke minimumvlieghoogte.

Opsporen

Tot slot wordt de helikopter ingezet om mee te helpen zoeken naar vermiste personen of gevluchte verdachten in de stad, in recreatiegebieden of op zee. Zo kan het gebeuren dat u na een incident een helikopter ziet, die zoekt naar voortvluchtige daders. Door zoeklichten en thermische camera’s (infrarood) kunnen de vluchten ook in het donker plaatsvinden.

 

Tegenwoordig geeft de Luchtvaartpolitie via twitter door waar ze mee bezig zijn, volg ze via @depolitieheli

Welke specificaties hebben de toestellen?

De Eurocopter EC 135 P2+ is een bekende helikopter in hulpverleningsland. Het toestel wordt ook gebruikt als traumahelikopter. Het toestel kan 4-6 personen vervoeren en is uitgerust met twee Pratt en Whitney 206 B2 motoren van elk 447 PK. Het maximaal startgewicht is 2910 kg. De Duitse/Franse helikopter heeft een vliegbereik van 550 km. Het toestel heeft een vierbladige hoofdrotor en een Fenestron staartrotor. De lengte van het toestel is 10,2 m, de breedte 10,20 m (rotor) en de hoogte 3,51m.

De AgustaWestland AW 139 is voor politiebegrippen een luchtreus. Het toestel kan maximaal 15 passagiers vervoeren en is uitgerust met twee P&W PT6C-67C motoren van elk 1679 PK. Het maximaal startgewicht bedraagt 6800 kg. De helikopters van Italiaanse makelij hebben een vliegbereik van 1061 km (zonder reserve). Het toestel heeft een vijfbladige hoofdrotor, een vierbladige staartrotor en een intrekbaar landingsgestel. De lengte van het toestel is 16,62 m, de breedte van de rotor is 13,80 m en de hoogte 4,98 m.

De toestellen staan normaal gesproken op Schiphol-OOst, Volkel en Rotterdam.

Wat zijn de registraties en callsigns?

Eurocopters EC135

  • POLICE01 = PH-PXA
  • POLICE02 = PH-PXB
  • POLICE03 = PH-PXC
  • POLICE04 = PH-PXD
  • POLICE05 = PH-PXE
  • POLICE06 = PH-PXF

AgustaWestlands AW139

  • POLICE25 = PH-PXY
  • POLICE26 = PH-PXZ